Un dels fenòmens que més sorprenen d’aquesta crisi de mai no acabar és
la relativa facilitat amb la que els governs (el d’aquí i el d’allà) van implementant
les retallades als serveis socials. Cert, hi ha protestes sectorials. Els de la
cultura contra l’alça de l’iva, els funcionaris contra les rebaixes dels sous i
l’acomiadament d’interins, els metges contra l’exclusió dels sense papers de la
sanitat pública. Però no hi ha un aixecament general contra les accions
manifestes de desmantellament de les polítiques de benestar que duen a terme
tant la Generalitat com el govern central. Hi haurà qui dirà que és la por, que
domina les classes mitges i els deixa garratibats entonant a cor el “virgencita,
que me quede como estoy”. Hi haurà qui parlarà de l’individualisme rampant d’aquesta
nova societat que ens van construint a base de decrets i alces de la prima de
risc. No nego ni l’una ni l’altra. Però hi afegiria un element que crec que
té certa importància: la creació de l’Estat del Benestar a casa nostra va
ser una decisió de les elits i mai no ha estat explicada a la ciutadania. D’acord, dit
així sona fort. Provaré d'explicar-me.
Rafel Campalans és una figura poc coneguda. De fet, si no fos perquè la
fundació del PSC pren el seu nom, poca gent li coneixeria. L’Isidre Molas i uns
quants erudits més. La poca gent que ha sentit parlar de Campalans,
tanmateix, és capaç de reproduir la seva sentència més famosa: “política és
pedagodia”. Al pobre Campalans només se’l coneix per una frase (i gràcies),
però déu n’hi do quina frase. Política és pedagogia. És a dir, fer política és
principalment explicar, fer entendre, ensenyar. I aquesta és la part que la
política de la transició (i la de després) no va fer. Va implantar la sanitat
universal, certament, i la gratuïtat de l’educació, va millorar de manera
important la qualitat de l’escola pública i va obrir a tothom les universitats,
va establir les pensions no contributives, va dignificar el subsidi d’atur. Tot
això es va fer. Però no es van explicar les raons de fons del perquè es feien
les coses.
La ciutadania s’ha beneficiat d’aquests avenços. N’ha vist els
resultats. Qualsevol és atès en un hospital, independentment de la seva renda i
posició, tots els infants estan escolaritzats gratuïtament i els jubilats
cobren les seves pensions amb puntualitat gairebé germànica. El que no s’ha
explicat és que aquesta és una opció, i que no és l’única, però en un moment
donat ens va semblar la més justa. Les polítiques de benestar impliquen costos.
Res és un regal, tot es paga. I es va decidir (?) que era millor pagar-ne els
costos que assumir que cadascú es busqués la vida com pogués i si pots, pots, i si no a la misericòrdia (que és l’altra
opció). Això no es va explicar, no es va voler explicar.
El resultat és que sense pedagogia no hi pot haver convenciment. Si no
s’explica perquè es fan les coses, tot sembla que neix perquè sí. Aleshores, de
la mateixa manera, tot s’acaba perquè sí. De la mateixa manera que el “papa
Estat” ens ha regalat les escoles i els hospitals, el rei del ganxo de la crisi
ens els pren perquè hem sigut mals minyons i hem viscut (tornem-hi) per damunt
de les nostres possibilitats. A qui pot sorprendre la passivitat general davant les retallades? No es pot demanar a la gent que lluiti quan no se’ls
ha explicat perquè. Quanta raó tenies, Campalans!
Totalment d'acord Oriol!
ResponElimina