Aquest món nostre, accelerat i oblidadís, ens presenta les coses com si
fossin un menú de fast food. Fet, entregat i digerit en qüestió de segons. Els
temes neixen, viuen un moment de glòria mediàtica i són oblidats amb gran rapidesa.
D’aquí que sigui difícil aturar-se a destriar les raons profundes de les
notícies, les arrels que sovint s’enfonsen dècades enllà en la història. Tot és
avui i tot és ara. I aquest ritme accelerat desdibuixa els fenòmens, que
apareixen i desapareixen amb la brillantor efímera d’un castell de focs
artificials.
La situació actual del PSC no és nova ni la seva anàlisi és senzilla.
Conté diverses crisis en una. En part és un episodi més d’una pugna històrica
dins del socialisme català (que no és ni una pugna original, ja que podríem
trobar-ne de molt semblats a totes les organitzacions polítiques) i en part és
un capítol perifèric de fenòmens més amples, d’un abast que supera les
limitades fronteres del debat sobre el dret a decidir, la consulta, el desacord
entre Catalunya i Espanya. Aquest no és el punt que explica la situació actual del PSC. O no del
tot. El debat intern sobre la posició dels socialistes envers la consulta
explica part de la situació, però no tota. Com tampoc explica la diàspora de l’electorat
socialista dels últims anys, per més que hi hagi algun interessat (a banda i
banda) que ho afirmi amb vehemència.
La situació actual del PSC s’explica per set crisis, si voleu per set fenòmens
de molt diversa naturalesa, però que incideixen sobre el partit dels
socialistes catalans, que es reforcen els uns als altres, sense que sigui
possible esbrinar les fronteres entre ells, ni quin és el que millor explica l’estat
del PSC. Intentaré descabdellar-los.
1. En primer lloc hi ha la crisi del model de
democràcia, el que s’ha dit també la crisi dels partits, però que va bastant
més enllà d’aquests. És la crisi de l’Estat democràtic com a defensor efectiu
de l’interès públic front els interessos particulars, que té la seva expressió
més visible en el desmantellament de l’Estat social, però que va més enllà d’això
i posa en qüestió la mateixa essència de les institucions democràtiques com a representants
del bé comú (recordeu? “no nos representan”). És la captura dels reguladors en
els mercats per part dels poders privats, la corrupció de les institucions
públiques, el plegament de l’interès general davant el poder “real” i de
retruc el replegament dels partits cap endins, la desconnexió entre
representants i representats. Evidentment, aquest no és un fenomen
exclusivament català, ni tan sols espanyol. Afecta tots els règims democràtics
i en podem trobar traces arreu. La crisi financera l’ha fet emergir amb força,
però la seva evolució és més antiga i el seu avenç no s’ha aturat, sinó tot el
contrari, amb aquesta “recuperació” que no és sinó una reforma en profunditat
de les relacions de poder.
2. La segona crisi, lligada amb la primera, és la
del projecte socialdemòcrata. En tenim una prova fa poc a França, amb el gir
del president Hollande, o a Alemanya, amb la gran coalició a la qual el SPD ha
aportat l’adopció del salari mínim (magre guany), fins i tot als Estats Units.
Arreu la socialdemocràcia s’ha vist escombrada perquè la crisi econòmica l’ha
trobat sense projecte, i set anys després de començada, segueix sense definir
una sortida diferent de la que imposen les tesis neoliberals del lliure mercat
i el dèficit zero (el públic, s’entén). Sense un projecte propi de resposta a
la situació, els partits socialistes han perdut bona part de l’atractiu
electoral. No són alternativa. I les eleccions en democràcia es basen en les
alternatives, en el contrast de projectes diferents. Als socialistes només els
han quedat dues opcions: o centrar-se en temes “de valors” (l’avortament, que
és el principal “banderín d’encganche”
a Espanya, abans amb Zapatero i ara contra Gallardón) o convertir-se en una mala còpia dels
conservadors (amb un toc “compassiu”).
3. La tercera de les crisis que afecta el PSC és
pròpia d’Espanya i és la crisi del model de la transició. Estem vivint un
moment de crisi de sistema a Espanya, que afecta pràcticament tots els elements
del model (del rei als sindicats, passant pel tema territorial). És una crisi
previsible i que (ho sento) no té aturador, ja que es basa en la “fatiga dels
materials”. L’actual sistema polític espanyol es basa en el gran pacte (el
famós “consenso”) de fa quaranta anys.
Aquest pacte ha permès l’establiment d’un sistema democràtic homologable als
dels veïns de més al Nord (una veritable novetat en la història hispànica), però
el pacte original era fruit d’una situació històrica determinada que
afortunadament la societat espanyola ha superat, de manera que algunes (bastants)
clàusules del pacte no encaixen amb el moment actual. No només hi ha el fet que
prop del 70% dels electors espanyols d’avui no tenien prou edat (o no havien
nascut) per referendar la constitució del 1978, és que la mateixa evolució de
la política ha deixat el pacte original desfasat... fins i tot per aquells que
ara el reivindiquen com a sagrat. Un exemple? La xiulada a Raimon en el concert
d’homenatge a Miguel Angel Blanco el setembre de 1997, per cantar en català una
cançó titulada “País Basc”. Allà es va començar a acabar el “espíritu de la Transición”.
4. La quarta lliga amb la tercera però és pròpia de
Catalunya. De la mateixa manera que el grup humà a Espanya no és el mateix que
va donar lloc a l’actual sistema polític, a Catalunya també s’ha produït un
importantíssim relleu, amb totes les conseqüències que això té. La catalana ja
no és aquella societat partida en dues meitats, entre “vells” i “nous” catalans,
la simpatia dels quals es repartien CiU i el PSC. Avui en dia els catalans amb
pares nascuts fora de Catalunya estan a punt de superar els seus progenitors en
nombre, i els catalans nascuts a l’estranger s’enfilen. Les categories pròpies
dels anys vuitanta són estereotips que poc tenen a veure amb la realitat actual
del país, que avui és més híbrid, complex i mòbil del que era fa trenta anys.
Quan algú diu que “el PSC és el partit que més s’assembla a la societat
catalana”, hauria d’afegir que és el que més s’assembla a la societat
catalana... dels vuitantes.
5. La cinquena crisi és la crisi d’adaptació dels
partits que històricament han dominat l’escena política catalana (i espanyola,
tot i que menys), és a dir el PSC, però també CiU. De la mateixa manera que ha
canviat l’electorat (o precisament per això), també ha canviat la manera com
aquest s’expressa, i el suport que dóna a les diferents forces. D’aquí que del
predomini tradicional de les dues forces majoritàries s’hagi passat a una
situació de major equilibri. Fins a mitjans noranta, set de cada deu votants
catalans optava o pel PSC o per CiU en qualsevol elecció. En l’últim cicle
electoral n’eren cinc de cada deu. Aquest descens en el suport als “grans” els obliga
a resituar-se en un nou escenari. CiU té la sort de poder-ho fer des del
govern, mentre que el PSC ho ha de fer sense els seus suport institucionals tradicionals
(l’ajuntament de Barcelona, la diputació o el govern central). Confinats a la intempèrie,
els socialistes han d’adaptar-se a una nova posició subsidiària, emparellats
amb ERC i amb el perill (segons les enquestes) d’acabar sent un més de l’escamot
de les forces mitjanes.
6. La sisena crisi és la de la relació entre
Catalunya i Espanya, que impacta tot l’arc polític català i espanyol, però que
té una especial repercussió sobre el PSC, no tant perquè la seva posició sigui
ambigua, sinó perquè els esdeveniments dels darrers anys ha posat de manifest
la dificultat (per no dir directament la impossibilitat) de fer efectiva
aquesta posició. Un dels eixos definitoris del projecte dels socialistes
catalans ha estat històricament l’enfortiment de l’autogovern de Catalunya. El
PSC fou un dels actors principals en la recuperació d’aquest autogovern i fou
el motor impulsor de l’aprofundiment d’aquest, amb la reforma estatutària
iniciada pel govern Maragall el 2003. La sentència del Tribunal Constitucional
l’estiu de 2010, que anul·lava preceptes del nou estatut, va obligar a reposicionar-se
a tot l’espectre polític, perquè en essència venia a dictaminar que no era
possible una entesa per reforçar l’autogovern català. D’aquí en van sortir
reforçats els extrems, mentre que el PSC quedava en terra de ningú.
7. Finalment, la setena crisi és la pròpia (aquesta
sí) del PSC, que ni tan sols és original. És una crisi típica de partit, de col·lisió
entre majoria i minories, i que té derivades estratègiques, de cultura
política, fins i tot de lideratges, de tradició, personals. Aquesta crisi pren
etiquetes diverses (“l’ànima catalanista”, “l’aparell”), però és una mena de
pugna que es pot trobar en qualsevol organització política. Possiblement l’originalitat
del cas PSC rau en la mateixa composició del partit, agermanat amb un de més
gran, que li fa alhora de germà i de madrastra, en funció de si els interessos
d’uns i altres (governar Espanya, governar Catalunya) s’acoblen o topen.
Aquesta crisi pròpia del PSC és la suma de totes les altres, que s’entrellacen,
es reforcen, es retroalimenten les unes a les altres creant un nus de molt
difícil solució en una organització que no troba el seu lloc en un escenari que
s’ha mogut, en un context on els seus plantejaments no troben altaveu, en un
país que viu un canvi de règim latent que les forces majoritàries no saben
encarar (o directament no volen encarar) i en una conjuntura de transformació
del paper dels partits polítics. Tot això és la crisi del PSC. Si ho reduïm a
un sí o un no ens equivocarem (i no hi trobarem la sortida).
foto ara.cat
Felicidades.
ResponEliminaUna anàlisi que comparteixo totalment. Ara només cal solucionar-les una a una... El problema és per quina començar...
ResponEliminaTant és. La qüestió és començar
ResponEliminaM'agrada el teu escrit, molt!
ResponEliminaGràcies
EliminaVoler ser "transversal" i mullar-se pels interessos del PSOE en el tema independentista ha sigut la espurna. Com demanaven els 3 diputats que van votar que sí, el que tocava i haguessin acceptat era abstenir-se. Això, però, no hagués solucionat la falta de credibilitat d'aportar solucions diferents a les del Capital per a la gent que viu d'un sou, de la pensió o de l'atur.
ResponEliminaExacte. El tema "consulta" possiblement seria menys important si hi hagués una alternativa al model de desmantellament del bé comú que vivim (des de fa vint-i-cinc anys i amb la col.laboració de governs de tots colors)
EliminaM'ha agradat molt el post, Oriol.
ResponEliminaOriol, comparteixo la teva anàlisi tot i que trobo a faltar un aspecte. Potser és inclòs en les teves reflexions però de manera indirecta. Em refereixo a l'actitut de la direcció del partit que, dés que va ser escollida, no ha consultat ni una vegada als militants. I potser haurien de pensar que el militant d'un partit és una persona que es vol implicar per participar en els debats i en les decisions. Diria que això és el que està provocant aquesta diàspora i l'aparició de diverses plataformes socialistes que estan cada vegada més incòmodes en un partit que no admet ni la discrepància ni el debat sense sancions.
ResponEliminaTot forma part de la crisi d'adaptació dels partits a una nova ciutadania, que no és exclusiva del PSC, ni molt menys. També cal dir que hi han hagut passes per solucionar aquesta disjuntiva entre partits i militants/ciutadans
EliminaL’has clavat company !!
ResponEliminaEspero que es trobi un espai de diàleg per tirar endavant el projecte socialdemòcrata a Catalunya. Que tots els corrents del PSC facin un esforç i s’imposi el diàleg.
no és només un problema de corrents i de diàleg, tot i que suposo que és una condició sine qua non
Elimina