Per a què serveix l’Estat? Així de crua és la pregunta
que hi ha al fons del fons d’aquesta crisi de sistema en la que bracegem mig
ofegats des de fa cinc anys. Quin sentit té l’Estat? En el fons, és LA pregunta
que senyoreja tota la disputa política i ideològica, als parlaments o a
l’acadèmia, des de finals dels setanta. Si es para bé l’orella totes les
discussions polítiques dels darrers trenta anys van d’això. És realment
necessari l’Estat? Té sentit que hi hagi una institució que regula la societat,
imposa límits, recapta diners i els redistribueix?
A aquesta pregunta la dreta ha contestat clarament que
no. L’Estat no té sentit. Ras i curt. S’ha convertit en una llosa pel progrés i
(atenció!) per la llibertat dels individus. El govern no és la solució, és el
problema, va dir Reagan. Per tant cal acabar amb el govern, reduir-lo a la
mínima expressió. Trenta anys més tard, la seva profecia és a punt de
complir-se. Digueu-li pensament únic, abisme fiscal, segrest o filibusterisme, anomeneu-los
llibertaris, anarco-capitalistes, neoliberals o neocons. L’objectiu de tots
ells és el mateix: reduir l’Estat al mínim.
Front a l’ofensiva, l’esquerra majoritària no ha sabut
respondre. O ha respost de manera equivocada. O de maneres equivocades. Uns han
intentat negociar un “desmantellament ordenat” de l’Estat, preservant-ne algun
element simbòlic (l’educació i la sanitat públiques, per bé que com a últim
reducte pels més desafavorits). Altres han fet de la defensa de l’Estat “tal i
com era fa trenta anys” la seva particular línia vermella. Trenta anys més tard
es pot dir que uns i altres no se n’han sortit. Avui l’Estat és en perill més
que mai. El problema de l’esquerra (de totes les esquerres) és que han donat
respostes sobre el funcionament de l’Estat quan la pregunta proposada pels
neoliberals en qüestionava directament les bases, el fonament sobre el que
l’Estat (sobretot l’Estat social, però no només) ha basat la seva existència.
No és l’estat del benestar i el seu paper al món el que
està en qüestió. És l’existència mateixa de la societat, allò que Margaret
Tatcher va dir que no existia. L’ofensiva conservadora va molt més enllà de la
discussió sobre si és sostenible econòmicament l’Estat social. Es planteja quin
sentit té parlar de societat i de bé comú quan el que realment existeixen (diuen)
són individus maximitzadors de la seva llibertat. Aquí rau l’èxit de la
revolució neoliberal, en la construcció d’un model social que respon a les
seves idees. La de Tatcher (com la de Reagan) és una profecia autoacomplida: no
és que la societat no existís, és que es van aplicar totes les forces
necessàries a desmantellar-ne la base, el fonament.
Portem trenta anys de construcció d’un model de societat
individualista, dirigida per l’exaltació de la llibertat personal per damunt de
qualsevol altra cosa. L’autorealització, que es fa no amb el altres, sinó en
contra dels altres. Els individus que competeixen entre ells per eixamplar el
seu espai de decisió, de llibertat. La teoria del “lebensraum” portada a nivell
personal. La lluita per fer que la frontera entre la meva llibertat i la de
l’altre se situï com més enllà millor. L’infern són els altres, com va escriure
Sartre.
En un sistema d’aquest tipus l’espai compartit es
converteix en l’espai “competit”. El que és de tots no és de ningú, i cal que
sigui conquerit per algú. No hi ha bé comú, tots els béns han de ser d’algú i
el moviment social és la pugna dels individus per l’eixamplament del seu espai
“vital”, convertit en càpsula de gaudi personal, on els altres són acceptats
només per estricta “invitació”. Innerarity en diu alguna cosa en el seu darrer
llibre.
La lògica de la competència s’imposa a la de la
col·laboració. La victòria s’imposa al pacte. La guerra a la negociació (no és
això del que va l’abisme fiscal?). Tots els elements que fonamenten la societat
(pacte, acord, negociació) queden arraconats, i amb ells els organismes i
institucions que els donen forma: els partits i els sindicats, òbviament, però
també les administracions, totes aquestes instàncies que tenen com a matèria
primera el bé comú, l’espai públic.
Les associacions només s’accepten si són personalment
consentides, si són voluntàries, és a dir fruit de la meva llibertat individual
i de la meva decisió estrictament personal. És la lògica del filantrop: dono
diners al banc dels aliments, sóc membre d’una ong o ajudo al sosteniment d’un
casal de barri perquè em dóna la gana, perquè vull i puc. La misericòrdia
substitueix l’imperatiu. L’ajuda social és una decisió des de la llibertat
individual, mai una imposició d’un estament superior (l’Estat) que té el deure
de vetllar per tots. El bé comú és una opció personal, com la pertinença a un
club.
En un món d’aquest tipus és irrellevant preguntar-se quin
paper té l’Estat, perquè simplement és inconcebible l’existència d’un ens
regulador de quelcom que ja regula (i de manera altament eficaç mitjançant la
seva “mà invisible”, dirien) la llei del mercat. Potser hauríem de canviar la
pregunta i qüestionar-nos si existeix allò que anomenàvem la societat, més enllà
de la mera suma d’individualitats en continua competència.
Foto realclearpolitics.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada