Els resultats
de la primera volta de les eleccions presidencials a França ens han deixat unes
quantes ensenyances, vàlides no només per entendre el vot dels francesos sinó perfectament
aplicables a qualsevol sistema democràtic a Europa, i més enllà. De tot el que
es pot dir sobre el que ha passat (i passa) a França, hi ha tres lliçons especialment
destacables.1. Canvi d’eixos
Cal entendre les
eleccions d’aquest 2022 com la continuació de les que es van celebrar fa cinc
anys. Aleshores es va produir una transformació en profunditat dels equilibris
electorals, el PS es va esfondrar i a la segona volta no va aparèixer cap dels
dos partits que tradicionalment havien dominat l’escena política en els últims
trenta anys, ni socialistes ni neogaullistes. Certament era la segona
vegada que l’extrema dreta arribava a la segona volta (la primera fou el 2002),
però no era només això. El 2002, Jean Marie Le Pen s’havia enfrontat a Jacques Chirac
a l’elecció definitiva. Aquest cop la seva filla, Marine, s’enfrontava a un candidat
que no representava cap dels partits tradicionalment dominants. És més, un
candidat (Macron) que es presentava sense partit.
2017 va
representar, doncs, el primer acte d’un canvi de grans dimensions. Aquest 2022
n’és la continuació. Si el 2017 va suposar l’escombrada del PS (refermada ara),
el 2022 suposa l’ensulsiada de l’altre actor principal del sistema clàssic, la
dreta tradicional. En conjunt, els partits que havien dominat la política francesa
de les últimes tres dècades han recollit menys del 10% dels vots. L’electorat francès
ha girat l’esquena a la vella política i ha abraçat (ja ho havia fet fa cinc
anys) la novetat, l’oferta que no se cenyeix a les regles que havien definit
quin era l’espai d’allò possible. És un canvi que va molt més enllà dels
partits i dels candidats i que enllaça amb una enorme onada de descrèdit de tot
allò que s’associa amb el sistema tradicional.
S’ha produït un
canvi en l’eix dominant de la confrontació política, que ha passat del tradicional
esquerra-dreta a una pugna entre l’establishment i l’antiestablishment. En
aquestes eleccions, les formacions que representaven l’establishment han quedat
definitivament esborrades del mapa. L’electorat francès ha optat per la
ruptura. Ja ho va fer el 2017, quan Macron es presentà com un transformador,
crític amb el sistema i el seu funcionament, amb els partits, amb els poders,
amb tot allò que feia que el país no funcionés, amb les inèrcies heretades del
vell sistema que havia implosionat.
Tot el que té a
veure amb el passat ha perdut completament la credibilitat. D’aquí que els representants
d’aquest passat (socialistes i la dreta tradicional) hagin vist fugir els seus
electors en massa cap a opcions (Macron el 2017, Le Pen, Mélenchon) que, des de
diferents vessants, impugnaven l’estat de coses, bo i proposant una nova via,
un renaixement democràtic, popular, nacionalista si es vol.
Quan es parla
de Le Pen o de Mélenchon com a perills per a la democràcia caldria tenir al cap
que per a molts dels seus votants (per no dir tots) l’autèntic perill per a la
democràcia francesa són precisament els partits de l’antic sistema, que haurien
capturat la democràcia per servir els interessos de l’elit i no els de la
ciutadania. Aquest missatge ha calat a fons en una gran proporció de l’electorat
francès (i no només del francès) i és el que constitueix ara mateix l’eix de confrontació
política dominant. Només així pot entendre’s (si es que és vol entendre) el que
està passant a França des de 2017.
En aquest
sentit, el perill de Macron en aquesta elecció és que se l’assimili amb l’odiat
sistema, que esdevingui a ulls de molts un representant de l’establishment, de
l’elit, el president “dels rics”, com li diuen. Macron el 2017 va guanyar la
presidència perquè va aconseguir que se l’associés amb el canvi, era un “rule breaker”
que havia vingut a posar el vell sistema potes enlaire, un “outsider” (com Trump
als Estats Units un any abans). Ara, cinc anys després, Macron és el sistema, és
pur establishment, actua com l’establishment, parla com l’establishment, parla
d’allò que parla l’establishment. Le Pen, en canvi, parla del que interessa “a
la gent”. D’aquí que l’elecció no estigui decidida, i d’aquí que Macron hagi decidit
abandonar els salons daurats del palau de l’Elisi per baixar al carrer a fer
campanya.
2. Menys vot “útil”
El sistema
electoral francès de doble volta es basa en el vot estratègic (el mal anomenat
vot “útil”). Se suposa que l’elector vota segons la seva preferència a la primera
volta, mentre que a la segona dona suport al candidat que menys li desagrada.
Fa un vot estratègic, es a dir opta per un candidat que no és el seu perquè entén
que hi ha un bé superior a protegir. És el que van fer els votants de l’esquerra
el 2002, quan van votar massivament el conservador Chirac per evitar la
victòria de Le Pen. Històricament, els votants dels candidats eliminats a la
primera volta han optat per un vot “útil” a la segona i han escollit la
papereta del que no era el seu preferit, però com a mínim era el millor dels
dos que quedaven.
El que s’observa
en aquesta elecció és un cert retraïment del vot estratègic. Si es miren les
dades de les enquestes pel que fa a la intenció de vot a la segona volta per
part dels votants de la primera, es veu una menor intenció de participar. Hi ha
molt vot que no mostra intenció, que assenyala que possiblement no participarà
a l’elecció definitiva.
Hi ha una part
d’aquest moviment que podria explicar-se per la mala campanya de Macron, que ha
fet ben poca cosa fins ara per atraure les simpaties dels votants d’altres
candidatures (els de Mélenchon clarament). També es pot entendre per l’etiqueta
de candidat de l’establishment que carrega el president, el que el fa poc
atractiu per una part important del vot, principalment el de l’esquerra. Però
hi hauria quelcom més i que s’explica per la creixent polarització dels electorats.
El vot
estratègic comporta una certa obertura, una predisposició a votar (encara que
sigui amb una pinça al nas) per un candidat que no és “el teu”. A l’elector se
li requereix una certa flexibilitat en la tria. El problema ve quan l’ambient
polític (i social) porta a la creació d’electorats tancats, fanàtics, molt
endurits, el que els fa incapaços de la mal·leabilitat necessària per prestar
el seu vot a un altre candidat que no és el seu. Té a veure amb la política d’identitat,
amb la construcció de col·lectius tancats que no interactuen antre ells i que
entenen la negociació com a claudicació. D’aquí que Mélenchon no pugui negociar
el seu suport a Macron en la segona volta, perquè seria vist com una traïció als
seus, a un bloc electoral que s’ha construït a la contra, contra tot, sobre
unes bases ideològiques de granit, que no permeten el joc de la negociació. I
el mateix passa amb molts altres candidats. La societat bombolla del nostre
temps no permet la fluïdesa i l’intercanvi, l’entén com una traïció a la tribu,
al grup, a la comunitat de creients reforçada a cop d’algoritme.
3. Perdre la por
al risc
S’ha dit que
aquestes eleccions han suposat la “normalització” de l’extrema dreta. En certa manera,
aquestes eleccions suposen la normalització dels extrems, entesos com les propostes
de fora del sistema. Cal entendre que el sistema no té credibilitat per una
part molt important de l’electorat francès, que el veu com quelcom que no dóna resposta
als seus problemes, com un àmbit tancat que només treballa per al seu propi
benefici. Aquí hi entrarien no només els “polítics de tota la vida”, sinó també
tot allò que s’associa amb l’elit: els bancs, les grans empreses transnacionals,
els grans mitjans de comunicació. Tots ells conformen, a ulls de bona part de la
societat francesa, l’enemic que cal desallotjar del poder.
No és una qüestió
d’una sola posició ideològica. És un sentiment compartit que creua la societat
de forma transversal. Ho creuen agricultors i obrers industrials, aturats i petits
empresaris, joves i jubilats. No és un programa de govern, i de fet és un
sentiment que no es vehicula cap a una sola opció. Ho recullen Zemmour i Le
Pen, però també Mélenchon, els trotskistes, el primer Macron. És la pulsió que
vol que les coses canviïn perquè l’actual estat de coses (des de fa deu anys
com a mínim) es considera insuportable des del punt de vista d’un sistema democràtic
que s’entén com a tal.
D’aquí que
molts electors busquin sortides fora de les regles establertes, perquè consideren
que seguir les normes no ha servit de res. Des de la crisi econòmica els grans
poders han establert els límits del que és possible en política, han marcat els
governs i han fet entendre la gent que calia cenyir-se als procediments que definia
el sistema. Els resultats, per una part important de l’electorat, no han estat
satisfactoris. Les perspectives econòmiques de la gent no han millorat en els
darrers deu anys, sinó tot el contrari, i ara només faltava l’increment de preus.
Davant del
descrèdit del sistema i les seves “solucions”, una part significativa de l’electorat
ha perdut la por a arriscar-se, a provar coses noves, sobretot aquelles coses
que els portaveus del sistema (banquers centrals, grans mitjans, partits
tradicionals) identifiquen com un risc, com un “invent”, com quelcom que “no es
pot fer”. Aquests discursos són els que augmenten l’atractiu de les propostes
fora del sistema, les de Le Pen o Mélenchon. Si el sistema no funciona, per què
no provar una cosa nova? Per què continuar acceptant els límits d’un sistema
que no ens ha salvat de la pobresa? Un sistema que ja veiem a qui serveix, als
de sempre.
Hi ha una part
del vot Mélenchon que troba atractiva la proposta de Le Pen no tant perquè
sigui d’extrema dreta (o precisament no perquè sigui d’extrema dreta) sinó per
aquest component que comparteix amb el propi Mélenchon, el de sortir del camí,
el d’intentar una cosa diferent, encara més perquè tota l’elit (Le Monde, el
banc de França, la Unió Europea) diu que no es pot fer. Qui són ells per dir
què es pot fer i què no? Són els mateixos que deien que el sistema financer
funcionava, que la crisi no li costaria un euro al ciutadà corrent o que no es
pot fer res per abaratir els preus de l’electricitat o del gasoil i que cal deixar
que el mercat funcioni.
foto: franceinfo.fr