Els resultats de les eleccions
andaluses, que marquen el to del cicle electoral que han obert, han posat dades
a un fenomen que s’ha anat cuinant en els darrers anys. En aquest sentit, no es
pot dir que Vox hagi nascut ara. Com a molt, ha aparegut, però les arrels ja hi
eren. Els resultats andalusos són conseqüència i no causa, i han posat damunt
la taula un fenomen que va molt més enllà d’aquestes eleccions i del cicle
electoral que enceten.
Les eleccions andaluses han
dimensionat l’espai de la crítica a la transició democràtica des de la dreta. És
un fenomen relativament nou, però és coherent amb el que ha succeït a Espanya
des de l’esclat de la crisi política, que es pot situar simbòlicament el maig
de 2011.
El 15M fou l’aparició en públic d’un
sentiment de desafecció amb el pacte original del sistema polític espanyol i la
posada de llarg de la generació nascuda amb la democràcia, que posava el dit a
la nafra de la fatiga de materials de l’edifici constitucional trenta anys després
de la seva construcció.
El 15M era un moviment sorgit
arran de la crisi econòmica, cert, però anava més enllà en la denúncia de les
deficiències estructurals de l’arquitectura constitucional des de posicions d’esquerra.
D’alguna manera, el 15M era la unió de la nova generació que no va viure la
transició amb els que la “van perdre” des de posicions de l’esquerra radical.
La protesta impugnava un pacte
constitucional que s’havia anat encarcarant, incapaç d’un aggiornamento que la crisi econòmica feia inajornable a ulls dels fills
de la democràcia.
Des d’aleshores, aquesta impugnació
des de l’esquerra ha solidificat no només en una representació parlamentària a
tots nivells (a partir de 2014) sinó en un discurs que dibuixa la transició com
un gran engany a través del qual les forces del règim franquista haurien perpetuat
la seva posició de domini sota una aparença de democràcia. I que aquest engany
hauria comptat amb l’aquiescència de l’oposició democràtica del moment, que s’hauria
“venut” a canvi d’assegurar-se una parcel·la de poder en el nou sistema.
Aquest relat, de naturalesa
radicalment contemporània (és a dir, conspiranoic), hauria fet fortuna no només
entre les generacions que no han viscut la transició sinó entre una part
considerable de les generacions que s’han anat sentint progressivament
desencantades amb el resultat d’aquesta transició, a mesura que se n’apagava la
flama i se’ls desfeia el lligam emocional construït des dels temps de l’antifranquisme. Una evolució similar pot veure’s
en la societat catalana i l’esclat de l’independentisme.
A la impugnació de la transició “per
l’esquerra” li mancava la reacció, és a dir la impugnació “per la dreta”, que
és el que han posat de manifest amb gran terrabastall els resultats de les
andaluses. Si pels primers la transició fou la continuació del franquisme amb
un altre rostre, pels segons va significar obrir la porta a la voladura d’Espanya,
principalment per la qüestió territorial, però no només.
Si hom mira l’ideari de Vox hi
trobarà el programa polític de la dreta que va perdre la transició. Hi són tots
els fantasmes: avortament, feminisme, “libertinaje”, autonomies. De la mateixa
manera que hi ha hagut un renaixement del programa de l’esquerra que va quedar
fora del pacte original (república, dret d’autodeterminació), ara també reneix el
de la dreta, reencarnat en la figura d’un Cid campeador que pretén corregir els "excessos" comesos en aquests quaranta
anys.
Com s’explica tot plegat? Per
moltes coses, algunes que escapen a l’àmbit estricte del sistema espanyol, d’altres
consubstancials al pas del temps i algunes que són conseqüència del tacticisme
partidista.
La impugnació de la transició a
Espanya no és diferent del que passa a qualsevol país del món ara com ara,
sobretot arran de la crisi terminal de l’Estat social. El sentiment d’estafa
que senten bona part dels espanyols és similar al que experimenten els
francesos que voten Mélenchon o Le Pen, els italians que donen suport als 5
Stelle o a la Lega o els alemanys d’AfD i Die Linke. Fins i tot, els americans
de Trump o de Sanders. L’autoritat ha caigut, en part perquè els seus discursos
s’han convertit en paper mullat i la confiança que reclamava s’ha esvanit a
ulls d’una part important de la societat.
D’aquí que és normal que una part
dels espanyols d’avui es preguntin si la transició va valer la pena, si el que
tenen avui realment respon al que esperaven aleshores. Al cap de molta de la
gent que va viure la transició ressona el “no és això, companys, no és això”,
ja sigui perquè s’esperaven una democràcia més igualitària, una Catalunya més
lliure o una Espanya més unida. Des de qualsevol posició ideològica és possible
sentir-se defraudat, quaranta anys més tard, pel resultat del procés
democràtic.
El pas del temps és un altre
factor important. Però no és només el pas del temps, que en si no té cap
importància. És la incapacitat que hi hagut per part del sistema d’implicar les
noves generacions en el pacte original, de fer-les-en partícips. No només a través
de reformes en la constitució sinó en l’explicació de la transició a la
democràcia. A Espanya la política sempre s’ha considerat com quelcom de mal
gust que calia mantenir lluny de les criatures. D’aquí que hagi quedat
completament al marge de la formació dels nous ciutadans, com quelcom
vergonyant (més vergonyant que l’educació sexual, que sí que s’imparteix als
instituts).
La transició no ha estat una cosa
viva, que es transmetia, que s’heretava, de la que es parlava i discutia. Lluny
d’això, la transició ha ocupat un espai al mausoleu, al panteó dels dies
històrics, esculpida en marbre, immune a la crítica. D’aquí que les noves
generacions hagin preferit les explicacions alternatives, molt més llamineres precisament
perquè contradeien la sacrosanta versió oficial, que només acceptava la veneració.
Que la Constitució (i la
transició a l’engròs) no s’hagi pogut tocar no vol dir que no s’hagi tocat més
del que sembla. Els últims vint anys s’ha viscut un procés d’apropiació del
pacte original per part del PP, fins a l’extrem que avui ser “constitucionalista”
equival a donar suport a una certa lectura del text constitucional que no té
tant a veure amb la literalitat del propi text com amb la relectura que n’han
fet els conservadors (precisament els que no hi van estar del tot d’acord fa
quaranta anys).
Aquesta interpretació del pacte
original expulsa bona part dels partidaris de la reforma i fa que un partit com
Vox, que defensa coses molt allunyades de l’esperit de la transició, es pugui
presentar com una força “constitucionalista” sense cap problema aparent (i amb
l’aquiescència de PP i C’s). A diferència de l’esquerra, la impugnació de la
transició de la dreta es fa des de dins, fent-la passar per “constitucional”
quan precisament és una revisió de dalt a baix del pacte de la transició.
El cicle electoral que han
iniciat les andaluses acabarà de dibuixar un escenari de fractures creuades que
projecta un nus d’aparença irresoluble pels propers anys. D’una banda, una
esquerra esmicolada entre els defensors d’un pacte original, de contorns
difusos i de reforma incerta, i una altra esquerra que proposa una esmena a la
totalitat d’aquest pacte, esmena que coincideix, si més no retòricament, amb l’independentisme
català. I a l’altra banda, una dreta que, tot i presentar-se formalment
dividida, coincideix en la relectura restrictiva del pacte i la necessitat d’esmenar-ne
algun aspecte (clarament, el territorial).
El 2011 l’esquerra va impugnar la
transició, tot reclamant-ne una revisió crítica que enfortís alguns dels
elements que la necessitat del conces va deixar al calaix. Set anys més tard s’ha
consolidat un revisionisme des de la dreta que sembla estar guanyant la partida
del relat a l’esquerra. I qui pot guanyar, no pacta. La “vella dama” de la
correlació de forces, com fa quaranta anys, segueix explicant-ho tot.
foto: El Español